آئین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری کشور ابلاغ شد
مدير کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد ازابلاغ آئین نامه نظام آموزش مهارت وفناوری خبر داد و گفت :این آئین نامه ،به منظور ايجاد هماهنگی و يكپارچهسازی در امر سياستگذاری، هدايت، حمايت، اعتبار بخشی و نظارت بر آموزشهای مهارتی متناسب با نيازهای شغلی ، پس از تصويب هيأت وزيران ابلاغ شد.
حبیب الله کارگر اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری را تربیت و افزايش كارايی و اثر بخشی نیروی انسانی موردنياز در بخشهای مختلف صنعت، كشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی ـ بومی و نياز بازار کار داخلی اعلام کرد.
وی افزود: تقاضای بازارهای منطقهای و بينالمللی متناسب با نظام اشتغال كشور و اشاعه و نهادينه سازی فرهنگ كسب و كار مبتنی بر استعداد، دانش و مهارت، توانایی وكارآفرينی با رويكرد ارزشهای اسلامی و اخلاق حرفهای از دیگر اهداف این نظام است كه با تصويب هيأت وزيران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئيس جمهوری لازم الاجرا شده است.
وی توسعه كمی و كيفی آموزشهای مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهشهای كاربردی و آمايش سرزمين، طراحی و تدوين مدلها و روشهای انعطافپذير در آموزشهای مهارت و فناوری تقاضا محور، نيازسنجی مستمر آموزشی مبتني بر آمايش سرزمين و برنامه ريزی، سازماندهي و هدايت آموزشهای مهارت و فناوری با توجه به نظام های آموزشی بينالمللی را از مأموریت های نظام آموزش مهارت وفناوری برشمرد.
کارگر اضافه کرد: ازدیگر مأموریت های نظام آموزش مهارت وفناوری ،معرفی و هدايت فارغ التحصيلان نظام آموزش مهارت و فناوری به بازار كار، تأمين نياز آموزشی حوزه های شغلی تـا بالاترين سطـوح آموزشعـالی مهارت و فناوری بر اساس تحولات فناوری ، فراهم كردن زمينه آموزش مادامالعمر ، فراهم نمودن امكان تجميع دورههای آموزش تكميلی بين سطوح تحصيلی و معادل سازی با دورههای رسمی از مأموريتهای نظام آموزش مهارت و فناوری كشور است.
مدير کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد درخصوص نحوه استقرار نظام آموزش مهارت و فناوري كشور عنوان کرد: براساس آيين نامه نظام آموزش مهارت و فناوری، سازمان ملی مهارت و فناوری، مسئول اجرای مصوبات شورای سياستگذاری اين نظام، يكپارچه سازی، هدايت و اعتلای آموزشهای مهارتی و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری از طريق سه زير نظام آموزش مهارت و فناوری،صلاحيت حرفه ای و شرايط احراز اشتغال است .
حبیب الله کارگرتصریح کرد: در اين نظام، دورههای آموزش مهارت و فناوری در بخشهای دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی و در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بينالمللی برگزار می گردد.
وی گفت: اركان نظام آموزش مهارت و فناوری شامل نظام آموزش عالی مهارت و فناوری و نظام آموزش فنی و حرفهای (دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی) است.
وی یادآور شد: سطوح تحصيلی در هر دو نظام آموزش نظری و نظام آموزش مهارت و فناوری از نظر ارزش هم تراز بوده و فارغ التحصيلان هر يك از سطوح تحصيلی در اين دو نظام می توانند بر اساس شرايط عمومی و اختصاصی پذيرش، در سطوح بالاتر در هر یک از دو نظام ادامه تحصيل دهند.
وی ادامه داد : عناوين دوره های عالی مهارت و فناوری در اين نظام به ترتيب كاردانی فنی، مهندسی فناوری ،مهندسی فناوری ارشد و مهندسی فناوری خبره است، كه به ترتيب هم تراز سطوح كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در نظام آموزش نظری است.
كارگر گفت: در حوزه های آموزشی با ماهيت غير فنی ، عناوین دوره های عالی، كاردانی حرفه ای، كارشناسی حرفه ای، كارشناسی حرفه ای ارشد و كارشناسی حرفه ای خبره خواهد بود.
کارگر درخصوص مجری دوره های آموزش مهارت و فناوری بيان کرد: دوره های آموزش عالی مهارت و فناوری در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا خواهد شد و مدارک تحصیلی این دوره ها توسط وزارت علوم تحقیفات و فناوری و از طریق دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای صادر می شود.
وی اضافه کرد: همچنين دوره های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای و یا دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی اجرا خواهد شد و گواهینامه های دوره های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی که در قالب پودمان ها یا بسته های آموزشی ارائه می شود، در هر سطحی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای و یا دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی صادر می شود.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
سهشنبه 21,ژانویه,2025